برای برنامه ریزی زندگی شخصی ابتدا باید هدف، چشمانداز و آیندهای روشن را در ذهنتان تصور کنید. برنامه شخصی باید به گونهای طراحی شود که شما را مستقیما از نقطه فعلی به سمت تحقق اهدافتان هدایت کند. با داشتن یک برنامه شخصی خوب، میتوانید به هدفی که دارید دست پیدا کنید.
این مقاله در تاریخ 16 تیر 1399 منتشر و در تاریخ 18 تیر 1399 و 20 تیر 1399 بروزرسانی شده است.
بخش اول – طراحی برنامه ریزی زندگی شخصی
1- ابتدا باید بدانید که میخواهید چه کاری انجام دهید. هر چه کارهایی که میخواهید انجام دهید برایتان روشنتر و واضحتر باشند، برنامه شخصی شما نیز موثرتر خواهد بود. سعی کنید هر چه زودتر برنامههایتان را طرحریزی کنید تا بتوانید زودتر به اهدافتان دست پیدا کنید.
- مثال: شما میخواهید پایاننامه کارشناسی ارشد خود را تکمیل کنید – پایاننامه معمولا یک مقاله بسیار طولانی است که به حدود 40,000 کلمه نیاز دارد. این مقاله باید شامل مقدمه، بررسی مقالات پیشین (که در آن شما به طور انتقادی در مورد تحقیقات دیگر، بحث میکنید و روش خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهید)، چندین فصل در مورد ایدههای شما و چگونگی عملیاتی نمودن آنها و نیز شامل نتیجهگیری باشد. بنابراین شما برای نوشتن پایاننامهتان تقریبا به 1 سال زمان نیاز دارید.
2- هدف نهایی خود را تعیین کرده و سپس به عقب گام بردارید. هدف نهایی خود را مشخص کنید، سپس برای تحقق آن هدف، تمام کارهایی را که باید انجام دهید لیست نمایید. وقتی هدفتان را تعیین کردید، ممکن است روشهای مختلفی را برای رسیدن به هدف خود در نظر بگیرید.
البته، همینجا از شما میخواهیم مقاله «14 گام ساده هدفگذاری به روش برایان تریسی» را حتماً مطالعه کنید. در این مقاله نحوه شناسایی خواسته قلبی و هدف واقعی خود و تاثیر نوشتن اهداف و رابطه آن با ضمیر ناخودآگاه را به طور کامل توضیح دادهایم. اگر هم حالش را نداشتید، در ادامه این مقاله به طور مختصر به شما میگوییم. 🙂
بعد از اینکه فهمیدید برای رسیدن به هدفتان چه کارهایی را باید انجام دهید، آنگاه کارهای لازم را به مراحل عملیاتی مناسبی تقسیم کنید که واقعبینانهتر باشند.
- به خاطر داشته باشید که ممکن است برنامهای که طراحی کردهاید در هنگام اجرا تغییر کند، بنابراین سعی کنید انعطافپذیر باشید.
- اطمینان حاصل کنید که اهداف شما، اهداف هوشمندی باشند. برای اطمینان از اثربخشی برنامه ریزی زندگی شخصی تان میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
اهدافتان باید خاص باشند – در مورد هدفی که میخواهید به آن برسید، با خودتان روراست باشید.
اهدافتان باید قابل اندازه گیری باشند – هدفی را تعیین کنید که قابل اندازهگیری باشد.
اهدافتان باید قابل دستیابی باشند – شما باید بتوانید کارهایی را برای رسیدن به هدف مورد نظر انجام دهید.
اهدافتان باید مرتبط باشند – هدف موردنظر باید بر روی زندگیتان تاثیر معناداری داشته باشد.
اهدافتان باید زمان بندی داشته باشند – شما باید زمان مناسبی را برای تحقق اهدافتان مشخص کنید و طبق برنامه ریزی زندگی شخصی تان پیش بروید.
3- در مورد برنامه ریزی زندگی شخصی تان، واقع بین باشید. داشتن یک هدف خاص فقط آغاز راه است: شما باید در مورد تمام جنبههای پروژهتان واقعبین باشید، چرا که با طراحی برنامه های خاص و قابل دستیابی، میتوانید به نتایج منحصربفردی دست پیدا کنید.
- خاص بودن هدف و واقعبینانه بودن آن در هنگام برنامهریزی یک پروژه طولانی، به کاهش استرس شما در هنگام اجرای پروژه کمک میکند و بنابراین شما با مشکلاتی مثل محدودیت زمانی و ساعتهای کاری طولانی مواجه نخواهید شد.
- مثال: برای اینکه پایاننامه خوبی بنویسید، باید در هر ماه تقریباً 5000 کلمه به آن اضافه کنید و در پایان زمان تعیین شده، آنچه را که به نوشتهاید، ویرایش کنید. بنابراین در این مثال واقعگرا بودن به این معناست که از خودتان انتظار نداشته باشید که بیش از 5000 کلمه در هر ماه بنویسید.
- اگر سه ماه مشغول این کار هستید و این پایاننامه اولین مقاله علمیتان است، باید در نظر بگیرید که در این مدت نمیتوانید 15 هزار کلمه بنویسید و بنابراین میبایست سعی کنید در ماههای بعدی تعداد کلمات بیشتری را به پایان نامهتان اضافه کنید.
4- نقاط عطف قابلاندازهگیریای را برای خودتان تنظیم کنید. نقاط عطف، قسمتهای مهم مسیر دستیابی به هدف را به شما نشان میدهند. به عبارتی دیگر زمانی مشخص در پروژه که نمایانگر وقوع رویدادی کلیدی در برنامۀ زمانبندی است را نقاط عطف میگویند. با شروع از هدف نهایی و بازگشت به مسیر تحقق آن، میتوانید به راحتی این نقاط عطف را برای خودتان ایجاد کنید.
- داشتن نقاط عطف میتواند به شما کمک کند که زودتر به اهدافتان دست پیدا کنید و با تقسیم کار به قسمتهای کوچکتر و اهداف ملموستر، میتوانید انگیزه خودتان را تا زمانی که به هدف نهایی دست پیدا کنید حفظ نمایید.
- بازه زمانی خیلیزیاد یا خیلیکمی را بین نقاط عطف در نظر نگیرید – به نظر من فاصله دو هفتهای بین نقاط عطف میتواند خیلیخوب باشد.
- مثال: زمان نوشتن پایاننامه، نقاط عطف را براساس اتمام فصل تعیین نکنید، زیرا این موضوع ممکن است ماهها طول بکشد. در عوض، نقاط عطف راحتتری را برای هر دو هفته تعیین کنید – مثلا نقاط عطف شما میتوانند بر اساس تعداد کلمات تعیین شوند – با انجام این کار میتوانید زمان دست یافتن به نقاط عطف مورد نظر، به خودتان پاداش دهید.
5- کارهای بزرگ را به بخشهای کوچکتر و قابلکنترلتر تقسیم کنید. برخی از وظایف یا نقاط عطف ممکن است نسبت به سایر اهداف دلهرهآورتر باشند.
اگر هدف بزرگی دارید که دستیابی به آن دشوار است، میتوانید آن را به قسمتهای کوچکتر و قابلکنترلتری تبدیل کنید، که دستیابی به آنها اضطراب و دلهره کمتری را به شما تحمیل نماید.
- مثال: بررسی ادبی همواره دشوارترین فصل هر پایاننامه است زیرا پایه و اساس پایاننامه شما را تشکیل میدهد. برای تکمیل بررسی ادبی، باید قبل از شروع نگارش، تحقیقات زیادی را انجام دهید.
- شما میتوانید در مثال پایاننامه بررسی ادبی را به سه بخش کوچکتر تقسیم کنید که عبارتند از تحقیق، تجزیهوتحلیل و نگارش. با انتخاب مقالات و کتابهای خاص مربوطه و تحلیل آنها و نوشتن مطالبی در مورد این کتابها، شما میتوانید هدف بزرگ خود را به بخشهای کوچکتر و سهل الوصولتری تقسیم کنید.
6- لیستهای برنامهریزیشدهای را تهیه کنید. برای دستیافتن به نقاط عطفتان، لیستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه کنید. این لیست به خودی خود تاثیری بر دستیابی به هدف نخواهد داشت اما شما با گنجاندن این لیست در یک جدول زمانی مناسب میتوانید اقدامات خاص و واقعبینانهای را انجام دهید.
- مثال: با تقسیم بررسی ادبی به قسمتهای کوچکتر، دقیقاً میدانید برای دستیابی به این هدف باید چه کارهایی را انجام دهید و میتوانید یک بازه زمانی واقعبینانه را برای این کارها تعیین نمایید. مثلا باید هر یک یا دو روز یکبار همه مطالب را مرور کنید، آنها را تجزیهوتحلیل نمایید و نکات کلیدی را استخراج کنید.
7- برای همه کارهایتان یک جدول زمانی تعیین کنید. بدون تعیین محدودیت زمانی و مهلت مشخص، کارهایتان هرگز به سرانجام نخواهند رسید.
مهم نیست که کدام موارد عملی را برای هر مرحله از برنامه خود انتخاب کرده باشید، زیرا داشتن یک بازه زمانی مشخص همه کارهایتان را به جلو پیش خواهد برد.
- مثال: اگر میدانید که مطالعه 2000 کلمه تقریبا به 1 ساعت زمان نیاز دارد و شما باید یک مقاله 10000 کلمهای را مطالعه کنید، برای تکمیل آن مقاله باید حداقل 5 ساعت وقت بگذارید.
- در این مدت حداقل باید 2 وعده غذایی بخورید و هر 1 تا 2 ساعت استراحت کوتاهی داشته باشید. علاوه بر این، یک ساعت هم باید برای وقفههای احتمالی پیشبینینشده در نظر بگیرید.
8- ایجاد نمایه دیداری (تابلوی دیداری). وقتی موارد لازم را لیست کردید و یک جدول زمانی مشخص را طراحی نمودید، مرحله بعدی ایجاد نوعی نمایه دیداری از برنامه ریزی زندگی شخصی طراحی شده است. برای انجام این کار میتوانید از نمودارها یا از سایر ابزارهای تجاری استفاده کنید.
- در صورت امکان این نمایه دیداری را در مکانی که در جلوی چشمتان باشد – مثلا روی دیوار دفتر یا اتاق مطالعه خود آویزان کنید.
9- هر کاری را که انجام میدهید، علامتگذاری کنید. علامتگذاری کارهایی که انجام میدهید نه تنها باعث افزایش احساس رضایت شما میشود بلکه به شما کمک میکند تا به کارتان ادامه دهید و هیچکاری را از قلم نیندازید.
- اگر با یک تیم یا گروه کار میکنید، این موضوع بسیار مهمتر خواهد بود. اگر با افراد دیگر کار میکنید اسناد آنلاینی را طراحی کنید که بر طبق آن هر کس بداند تا کجای کارش را انجام داده است.
10- سوابق کارهایتان را نگهداری کنید. سعی کنید همانطور که در طول برنامه جلو میروید همه چیز را یادداشت کنید. این کار به شما کمک میکند تا دقیقا بدانید که چه کارهایی را در چه مدت زمانی به انجام رسانیدهاید. چند نمونه از بخشهایی که باید لحاظ کنید عبارتند از:
- ایدهها / یادداشتهای متفرقه
- برنامه روزانه
- برنامه ماهانه
- نقاط عطف
- پژوهش
- پیگیری
- افراد درگیر / مخاطبین
11- تا رسیدن به هدف نهایی دست از تلاش بر ندارید. پس از طرحریزی برنامه و به اشتراک گذاشتن آن با تیمتان (در صورت انجام کار به صورت تیمی)، و تعیین نقاط عطف، مرحله بعدی ساده است: انجام اقدامات روزانه برای رسیدن به هدف.
اگر چه باید در ادامه مسیر ثابت قدم باشید، اما در کنار آن انعطافپذیری را هم فراموش نکنید. این احتمال وجود دارد که اتفاقات غیرمنتظرهای رخ دهند که باعث شوند مجبور شوید برنامهتان را تغییر دهید.
12- در صورت لزوم تاریخ رسیدن به هدفتان را تغییر دهید، اما هرگز هدفتان را کنار نگذارید.
- گاهی اوقات شرایط یا اتفاقات پیشبینینشدهای رخ میدهند که تحقق اهداف را به تعویق میاندازند.
- اگر این اتفاق افتاد، ناامید نشوید، در برنامه خود تجدیدنظر کنید و به منظور دستیابی به اهداف و پیشبرد کار خود مجددا تلاش کنید.
بخش دوم – مدیریت وقت خود
1- خودتان را یک برنامهریز خوب بدانید. فرقی نمیکند که بخواهید برنامهای را طرحریزی کنید یا کتابی بنویسید، چرا که در هر صورت شما به برنامه ریزی زندگی شخصی نیاز دارید تا هر ساعت و هر روز از هفتهتان را برنامهریزی کنید. مطمئن شوید که طرحها و برنامههایتان آسان و کاربردی باشند چرا که، در غیر این صورت احتمالا از آنها استفاده نخواهید کرد.
مطالعات نشان دادهاند كه نوشتن كلمات با قلم و كاغذ باعث میشود كه بتوانيد آنها را به درستی انجام دهيد. به همین دلیل، بهترین کار تبدیل شدن به برنامهریزی است که برنامههایش را با قلم بر روی کاغذ مینویسد.
- علاوه بر این شما میتوانید برای این کار یک برنامهریز هم استخدام کنید. انجام این کار به رفع استرس شما کمک نموده و باعث میشود احساس آرامش بیشتری داشته باشید. این کار به شما کمک میکند تا عزمتان را برای انجام برنامه ریزی زندگی شخصی جزم نمایید.
2- از لیستهای انجام کار اجتناب کنید. لیستهای طولانی انجام کارها باعث میشوند، کارهای زیادی داشته باشید که هرگز وقت انجامشان را ندارید. زیرا با هر یک کار اضافهای که در لیستتان مینویسید در واقع توی ذهنتان یک پرونده جدید باز میکنید که انجام ندادن این کارها به مرور زمان شما را دچار آشفتگی و استرس میکنند. بنابراین لیستهای انجام کار به اندازه برنامهریزی کارها مؤثر نیستند. زیرا وقتی که وظایف خود را برنامهریزی میکنید، زمان مناسبی را برای انجام آنها اختصاص میدهید.
وقتی بازه زمانی خاصی برای تحقق اهدافتان دارید، متوجه میشوید که احتمال به تعویق افتادن آنها بسیار کمتر خواهد بود، زیرا قطعا در زمان تعیینشده کار دیگری ندارید و میتوانید به کاری که از قبل برنامهریزی کردهاید بپردازید.
3- نحوه تعیین بازههای زمانی را بیاموزید. تعیین بازههای زمانی به شما کمک میکند تا دیدگاه واقعبینانهتری در مورد ساعات یک روز داشته باشید. همیشه کارهای مهمتر را در اولویت قرار دهید و سپس به کارهای دیگر بپردازید.
- این نوع برنامهریزیزمانی را برای کل هفته خود انجام دهید. داشتن یک چشمانداز گستردهتر در مورد چگونگی استفاده از روزهای هفته به شما کمک میکند تا برنامه خود را به بهترین وجه ممکن اصلاح کنید.
- برخی از کارشناسان پیشنهاد میکنند که کل ماه خود را هم به همین صورت برنامهریزی نمایید.
- بعضی از افراد توصیه میكنند كه برنامهریزی را از پایان روز شروع كنید و به عقب بازگردید – بنابراین اگر ساعت 5 بعد از ظهر را به عنوان پایان روز کاری درنظر گرفتهاید میتوانید برای برنامهریزی به عقب برگردید، تا به زمان آغاز روز، که همان 7 صبح است برسید.
4- اوقات فراغت و زمان استراحت خود را برنامهریزی کنید. مطالعات نشان دادهاند که برنامهریزی برای وقت آزاد میتواند به افزایش رضایت شما از زندگی کمک کند. همچنین ثابت شده است که ساعات کار طولانی (بیش از 50 ساعت کار در هفته) باعث میشود که بهرهوری کمتری داشته باشید.
محصول مدیتیشن خواب عمیق به همراه امواج مغزی برای چه کسانی مفید است؟
اگر دچار کمبود خواب یا بیخوابی شبانه هستید.
اگر میخواهید خواب شبانۀ باکیفیت و راحتی داشته باشید.
اگر مشغله کاری و فکریِ زیادی دارید و شبها به سختی میخوابید.
اگر به دنبال آرامش و خواب شبانه خوبی هستید.
پیشنهاد میکنیم همین حالا این پکیج را با 360,000 تومان تخفیف و فقط با قیمت 690,000 تومان از سایت مایند آکادمی تهیه و از مزایای این پکیج عالی و مفید و هدایای آن به طور کامل بهرهمند شوید. تهیه و دانلود پکیج فقط با قیمت 690,000 تومان:
پکیج موسیقی مدیتیشن خواب عمیق به همراه امواج مغزی
قیمت اصلی 1,050,000 تومان بود.690,000 تومانقیمت فعلی 690,000 تومان است.
- کمبود خواب باعث کاهش بهرهوری شما خواهد شد. شما به عنوان یک فرد بالغ باید، هر شب حداقل 7 ساعت بخوابید، یا اگر نوجوان هستید، هر شب به 8.5 ساعت خواب نیاز دارید.
- مطالعات نشان دادهاند که برنامه ریزی زندگی شخصی و استفاده از “نوآوریهای استراتژیک” (یعنی ورزش، چرت کوتاه، مراقبه و مدیتیشن، ورزشهای کششی) باعث افزایش بهرهوری و سلامت کلی بدن شما خواهند شد.
5- برای برنامهریزی روزهای هفته خود زمان بگذارید. بسیاری از کارشناسان پیشنهاد میکنند که در ابتدای هفته وقت بگذارید و تمام روزهای هفته را برنامهریزی کنید. ببینید که چگونه میتوانید هر روز به بهترین وجه برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.
مسئولیت هرگونه کار یا تعهدات اجتماعی را که دارید، بپذیرید. اگر متوجه شدید زمان برنامهتان محدود است، لازم است برخی از برنامههای بیاهمیتتر را کنار بگذارید.
- این به معنای قطع فعالیتهای اجتماعی نیست. چرا که شما به عنوان یک فرد اجتماعی باید با دوستانتان وقت بگذارید و روابط اجتماعیتان را بارور کنید. چرا که به پشتیبانی آنها نیاز دارید.
6- در اینجا نمونهای از یک روز برنامه ریزی زندگی شخصی ارائه شده است. مثلا در مثال نوشتن پایاننامه، یک روز معمولی میتواند به صورت زیر برنامهریزی شود.
ساعت 7 صبح: از خواب بیدار شوید
ساعت 7:15 دقیقه صبح: ورزش
ساعت 8:30 صبح: دوش گرفتن و لباس پوشیدن
ساعت 9:15 دقیقه صبح: صبحانه درست کنید و بخورید
ساعت 10 صبح: کار بر روی پایاننامه – نگارش پایاننامه (به علاوه 15 دقیقه استراحت)
ساعت 12:15 ظهر: ناهار
ساعت 1:15 ظهر: ایمیل
ساعت 2 بعد از ظهر: تحقیق و پاسخ به تحقیق (شامل 20 تا 30 دقیقه استراحت / میان وعده)
ساعت 5 بعد از ظهر: تمام کردن کار، چک کردن ایمیل، برنامه ریزی زندگی شخصی برای فردا
ساعت 5:45 بعد از ظهر: ترک میز کار، خرید مواد غذایی
ساعت 7:00 بعد از ظهر: درست کردن و خوردن شام
ساعت 9:00 شب: آرامش – پخش موسیقی (برای این موضوع پیشنهاد میکنیم از موسیقیهای رایگان آرامبخش رادیو مدتیتشن استفاده کنید)
ساعت 10:00 شب: برای رفتن به رختخواب آماده شوید، به رختخواب بروید (ظرف 30 دقیقه)، بخوابید (برای داشتن خوابی راحت میتوانید از موسیقی مدیتیشن شبانه و یا موسیقی آرامبخش صوتی به راحتی بخواب استفاده کنید)
7- نیازی نیست که هر روزتان یک شکل باشد. شما میتوانید وظایف خود را فقط در 1 یا 2 روز در هفته انجام دهید – بعضی اوقات حتی تقسیم کارها میتواند مفیدتر هم باشد زیرا میتوانید چشمانداز بهتری داشته باشید.
- مثال: شاید شما فقط دوشنبهها، چهارشنبهها و جمعهها را به کار نوشتن پایاننامه اختصاص دهید و در روزهای پنجشنبه به یادگیری یکی از سازهای موسیقی بپردازید.
8- زمانبندی مشکلات. در هر روز کاری، وقت کمی را به وقفههای غیرقابل پیشبینی اختصاص دهید. یکی از قانونهای خوب موجود در این زمینه این است که وقتی را که به انجام کاری اختصاص میدهید دو برابر کنید تا هم احساس راحتی بیشتری داشته باشید و هم کار را به نحو احسن انجام دهید.
- هرچه در هنگام انجام کارهایتان احساس راحتی بیشتری داشته باشید، کارهایتان در زمان کمتری انجام خواهند شد.
9- انعطافپذیر باشید و با خودتان با ملایمت رفتار کنید. زمانی که تازه کارتان را شروع کردهاید باید آماده باشید تا هر زمان که لازم بود برنامه را تغییر دهید. این بخشی از فرآیند یادگیری است. ممکن است ایجاد بازههای زمانی منظم در شروع کار بسیار مفید باشد.
- همچنین ممکن است بهتر باشد یک یا دو هفته را صرف یادگیری این امر کنید که به عنوان یک برنامهریز در روزهای هفته به چه برنامهریزیای نیاز دارید. این کار به شما کمک میکند تا ببینید که چگونه میتوانید وقتتان را برنامهریزی کنید و هر کار چقدر زمان میبرد.
10- تفکیک کارها. ساعاتی را در روز به چک کردن ایمیل یا رسانههای اجتماعی اختصاص دهید. با خودتان سختگیر باشید، زیرا شبکههای اجتماعی باعث میشوند که زمان زیادی را از دست بدهید.
- علاوه بر این خاموش کردن تلفن همراه را در زمانهایی که میخواهید بر روی کارتان تمرکز کنید، مدنظر قرار دهید.
11- کارهای کمتری را انجام دهید. این کار به تفکیک کارها مرتبط میشود. مهمترین کارهای هر روز را مشخص نموده و روی آنها تمرکز کنید. موارد مهمتر را به کارهای کوچکتر تفکیک کرده و بعد آنها را اولویتبندی کنید.
یکی از متخصصان توصیه میکند که حداقل در یک یا دو ساعت اول روز ایمیل خود را چک نکنید. به این ترتیب، شما میتوانید بر روی کارهای مهم خود متمرکز شوید و اجازه ندهید محتوای ایمیل یا سایر شبکههای اجتماعی حواستان را پرت کنند.
- اگر میدانید کارهای بیاهمیت زیادی دارید که باید انجام دهید (به عنوان مثال ایمیل، کاغذبازی، مرتبسازی فضای کاری)، به جای این که اجازه دهید این کارها برنامهریزی روزانهتان را خراب کنند، آنها را به زمان دیگری موکول کنید، زیرا وظایف مهم دیگری هستند که باید آنها را در برنامه خود بگنجانید.
بخش سوم – حفظ انگیزه خود
1- مثبت باشید. واقعا ضروری است که برای رسیدن به اهدافتان مثبت باشید و مثبت فکر کنید. به خود و افراد اطرافتان ایمان داشته باشید و از هرگونه گفتگوی منفی جلوگیری کنید.
- علاوه بر اینکه باید مثبت و با انگیزه باشید، بهتر است افراد مثبتی را هم در اطرافتان داشته باشید. تحقیقات نشان دادهاند که با گذشت زمان، شما درست همانند کسانی خواهید شد که وقت بیشتری را با آنها سپری میکنید، بنابراین بهتر است افراد اطرافتان را عاقلانه انتخاب کنید.
میخواهم مدیتیشن افزایش ضریب هوشی IQ داشته باشم
2- به خودتان پاداش دهید. این امر زمانی بسیار مهمتر خواهد بود که به یکی از نقاط عطفی که برای خود تعیین کردهاید دست پیدا کنید. به خودتان پاداشهای ملموسی بدهید – برای مثال، یک وعده شام خوب در رستوران مورد علاقهتان در هنگام رسیدن به اولین نقطه عطف دو هفتهای، یا یک ماساژ عالی بعد از رسیدن به نقطه عطف دو ماههای که برای خود تعیین نمودهاید.
- یکی از متخصصان پیشنهاد میکند که بهتر است پولی را نزد یکی از دوستانتان بگذارید و به او بگویید که اگر کار معینی را در یک زمان مشخص انجام دادید آن پول را به شما بازگرداند. اگر کار را تمام نکردید، دوستتان میتواند پول را نگاه دارد.
3- یک شبکه پشتیبانی عالی داشته باشید. بهتر است همیشه دوستان و خانوادهتان را در کنار خود نگاه دارید. علاوه بر این برقراری ارتباط با افرادی که اهداف مشابهی دارند هم بسیار مهم است. چرا که میتوانید به یکدیگر کمک کنید.
- بهتر است با کسی شراکت کنید که اهدافتان را بداند و به شما کمک کند تا به اهدافتان دست یابید. به عنوان مثال، چنین شرکایی میتوانند در مورد پیشرفتتان از شما سؤال کنند، یا ممکن است برنامههایتان را به صورت هفتگی چک نمایند.
4- پیشرفت خود را پیگیری کنید. تحقیقات نشان دادهاند که پیشرفت کردن بیشترین انگیزه را در شما به وجود میآورد. شما میتوانید پیشرفتتان را به سادگی و با تیکزدن وظایفی که در برنامهتان وجود دارند پیگیری کنید.
5- زود به رختخواب بروید و زود هم بیدار شوید. هنگامی که داستان زندگی افراد موفق را مطالعه کنید، میبینید که بیشتر آنها صبح زود از خواب بیدار میشوند. بنابراین بهتر است شما هم روند زندگی این افراد را دنبال کنید.
- بهترین راه برای شروع روزتان ورزش کردن (انجام حرکات کششی سبک و یوگا یا حتی یک ساعت ورزش)، خوردن صبحانه سالم و 20 تا 30 دقیقه نوشتن برنامه روزانهتان است.
6- زمانی را به استراحت اختصاص دهید. استراحت کردن برای انگیزه داشتن ضروری است. اگر همیشه کار کنید، خسته خواهید شد و دیگر انرژی نخواهید داشت. استراحت کردن یک روش ساده برای کاهش خستگی است و نباید بعنوان اتلاف وقت درنظر گرفته شود.
مثال: کمی از کامپیوتر خود دور شوید، تلفنهمراه خود را خاموش کنید، در جای ساکتی بنشینید و کاری نکنید. اگر ایدههایی به ذهنتان آمد، آن را در یک دفترچه یادداشت کنید. اگر این ایدهها برای هدفتان مفید بودند که چه بهتر اما حتی اگر مفید هم نباشند از یادداشت کردنشان لذت خواهید برد.
- مثال: مدیتیشن. تلفن خود را خاموش کنید، اعلانهای شبکههای اجتماعیتان را خاموش کنید و تایمر گوشی را روی 30 دقیقه تنظیم کنید. فقط ساکت باشید و سعی کنید ذهن خود را از هر موضوعی پاک نمایید. سپس سعی کنید ذهنتان را از هرگونه افکار پریشان کنندهای آزاد کنید. برای مثال، اگر به کارتان فکر میکنید، فقط کلمه “کار” را در ذهنتان تکرار کنید و سپس آن را رها نمایید و این کار را ادامه دهید تا وقتی که تمام افکارتان آزاد شوند.
7- سعی کنید به تصوراتتان بالوپر بدهید. چند دقیقه وقت بگذارید و در مورد هدفتان و اینکه چه احساسی در موردش دارید، فکر کنید. این کار به شما کمک میکند تا مشکلات و موانع موجود بر سر راه هدفتان را راحتتر بپذیرید.
8- درک کنید که رسیدن به هدف آسان نخواهد بود. چیزهایی که ارزش جنگیدن دارند به ندرت آسان به دست میآیند. ممکن است مجبور شوید بسیاری از مشکلات را برطرف کنید یا برخی کارها را برای رسیدن به هدفتان انجام دهید. شاید حتی مجبور شوید شرایط را همانطور که هست بپذیرید.
- بسیاری از مُبلغان آیین زندگی، توصیه میکنند مشکلات را طوری بپذیرید که انگار خودتان آنها را انتخاب کردهاید. به جای مبارزه با آنها یا ناراحتشدن از وجودشان، تنها کافی است آنها را بپذیرید، از آنها درس بگیرید و ببینید که با توجه به شرایط موجود چگونه میتوانید به هدفتان دست پیدا کنید.
بخش چهارم – شناسایی اهداف
1- اهدافی را که میخواهید بدانها دست یابید یادداشت کنید. بهتر است اهدافتان را در یک دفترچه و یا حتی در یک ورق کاغذ بنویسید. به این فکر کنید که هدف اصلیتان چیست و چگونه میتوانید بدان دست یابید. این امر زمانی مهمتر است که از هدفتان مطمئن نیستید و نمیدانید هدف نهاییتان چیست.
- به عنوان مثال، ممکن است به خاطر اینکه میخواهید آزادی بیشتری داشته باشید در تلاش باشید تا پول بیشتری کسب کنید. بدون دانستن هدف اصلیتان، ممکن است شما به چیزی که هدف واقعیتان نیست بچسبید، و بنابراین شاید شغلی را انتخاب کنید که پول زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت اما با انجام آن وقت آزادی برای خانواده یا سرگرمیهایتان نخواهید داشت.
نوشتن منظم اهدافتان راهی عالی برای برقراری ارتباط با خود و بروز کردن احساساتتان است. بسیاری از مردم ادعا میکنند که نوشتن اهداف به آنها کمک میکند تا با احساساتشان و آنچه میخواهند رو راست باشند.
2- تحقیق خود را انجام دهید. هنگامی که ایدهای راجع به آنچه میخواهید انجام دهید دارید، تحقیقات خود را انجام دهید. تحقیق در مورد اهداف، به شما كمک میكند تا بهترین راه برای رسیدن به آنها را کشف نمایید.
- با افرادی آشنا شوید که به اهدافی شبیه به اهداف شما دست یافتهاند. آنها میتوانند نکات مفیدی را در مورد کارهایی که میخواهید انجام دهید به شما ارائه دهند و همچنین شما را از مشکلات بسیاری که ممکن است برایتان پیش بیاید آگاه نمایند.
- مثال: در هنگام نوشتن پایاننامه خود، یعنی درست زمانی که آن را شروع کردهاید قطعا این سوال برایتان پیش میآید که چگونه میخواهم این کار را به پایان برسانم. بنابراین بهتر است آنچه را دیگران انجام دادهاند دنبال کنید و کارهایشان را مطالعه نمایید. این کار میتواند به شما کمک کند تا پایاننامهتان را در اسرع وقت تمام کنید یا به فرصتهای دیگری دست یابید که میتوانند به پیشرفت شغلی شما کمک کند.
3- گزینههای خود را در نظر بگیرید و یکی از بهترین گزینهها را انتخاب کنید. بعد از انجام تحقیقات لازم قطعا میتوانید تمام مسیرها و اهداف را متصور شوید. این امر میتواند به شما کمک کند تا بهترین مسیر را انتخاب نمایید.
4- از موارد مرتبط با هدفِ خود آگاه باشید چرا که این موارد میتوانند بر روند دستیابی به هدف تاثیر بگذارند. این امر شامل آگاهی از مواردی است که ممکن است مانع از رسیدن شما به هدف مورد نظرتان شوند – مثلا در مورد نوشتن پایاننامه باید خستگی ذهنی، عدم انجام تحقیقات لازم یا مسئولیتهای غیرمنتظره کاری را در نظر بگیرید.
5- انعطافپذیر باشید. با حرکت به سمت اهدافتان، ممکن است اهداف تغییر کنند. بنابراین شما باید بتوانید خود را با اهداف جدید وقف دهید. درست است که گفتن این موضوع از انجام دادنش راحتتر است اما تسلیم نشوید و امیدتان را از دست ندهید.
پرسش و پاسخ کلی
من 3 ماه دیگر امتحان نهایی دارم و بنابراین به یک برنامه خوب نیاز دارم تا بتوانم در امتحانم نتیجه خوبی کسب کنم. چگونه میتوانم خودم را آماده کنم؟
هدف خود را از این امتحان مشخص نمایید. در مرحله بعد، مهلت مطالعه خود را تعیین کنید. ببینید که چه مواردی در امتحان میآید و موارد مهمی را که میتوانید در این بازه زمانی مطالعه کنید مشخص نمایید. به عنوان مثال، میتوانید هر هفته 1 موضوع را مطالعه کرده به جای آنکه تمام مباحث را مطالعه کنید.
من به عنوان مشاور یک مرکز مطالعه، چگونه میتوانم یک برنامه ماهانه داشته باشم؟
ابتدا هدف خود را مشخص کنید. سپس، هدف خود را به مراحل واضح و عملی تقسیم کنید. در آخر، مهلتهای مربوط به هر مرحله را تعیین کنید.
من پدر هستم و سن شریک زندگیام نصف سن من است. چگونه میتوانیم اختلافات خود را کاهش دهیم، روابطمان را اصلاح کنیم و فرزندمان را به بهترین نحو بزرگ کنیم؟
سن میتواند باعث بُروز اختلافات زیادی در شخصیت، بلوغ و تجارب شود. با شریک زندگی خود پیش یک مشاور بروید و درباره نگرانیهایتان صحبت کنید. مشاور میتواند توصیههایی را برای اصلاح روابطتان و نحوه تربیت فرزند و رفتار با سایر اعضای خانواده به شما ارائه دهد.
من دانشجوی طراحی هستم و مهلتی که برای انجام یکی از طرحها دارم فقط یک ماه است، چگونه میتوانم از عهده انجام پروژه طراحی و پایاننامه برآیم؟
روزهای خود را برنامهریزی کنید. کارهایی را که باید انجام دهید برنامهریزی کنید و ببینید چقدر وقت آزاد دارید. در وقت آزادتان، هیچ کاری انجام ندهید. وقتی برنامه خوبی داشته باشید، به اهدافتان دست خواهید یافت و دیگر عصبی نخواهید شد.
من دانش آموز هستم. در حین تحصیل، بیشتر وقتها حواسم پرت میشود و به تماشای فیلمهای مختلف میپردازم. چگونه میتوانم بیشتر تمرکز کنم؟
با جمعی از دوستانتان که دانش آموزان خوبی هستند، یک گروه مطالعاتی درست کنید. با هم در یک کتابخانه یا کافیشاپ بنشینید و درسهایتان را مرور کنید. افزونههای مرورگر وبی (Add one یا Extensions) نیز وجود دارد که میتوانید آنها را روی مرورگر کروم یا فایرفکس یا… کامپیوتر خود نصب کنید و به وسیله آنها وب سایتهای خاصی را برای مدت معینی مسدود نمایید.
با اینکه در تیم ما افرادی وجود دارند که از شایستگی لازم برخوردار نیستند چگونه میتوانم برنامهریزی موثری داشته باشم؟
اول از همه، بهتر است این افراد را عوض کنید. اما اگر نمیتوانید این کار را انجام دهید، بهتر است به آنها اعتماد کنید و از آنها بخواهید که نهایت تلاش خود را بکنند.
من پرستار اداره بهداشت هستم. چگونه میتوانم یک برنامه عملی برای کار در جامعه داشته باشم؟
با تعیین هدف خود و کسب نتایج کلیدیای که به شما نشان میدهند به هدف خود دست یافتهاید، کارتان را شروع کنید (نتایج کلیدی مانند هدف گذاری SMART). میتوانید در مقاله «آموزش 0 تا 120 هدف گذاری SMART» بیشتر با این روش برنامه ریزی زندگی شخصی و هدفگذاری آشنا شوید. به عنوان مثال، هدف شما ممکن است آمادهکردن جامعه برای سونامی باشد. نتایج کلیدیای که میتوانید به آنها دست یابید ممکن است شامل موارد زیر باشند:
1- آمادهسازی تیم 2- تعیین محل تشکیل جلسه 3- نصب آژیرهای هشداردهنده 4- آموزش جامعه 5- انتشار یادآوریهای مختلف 6- برگزاری دورههای آموزشی.
با توجه به اهداف تعیینشده و نتایج کلیدیای که به همراه دارند، میتوانید با رهبران اصلی جامعه و شهروندان منضبط برای آمادهسازی تیم همکاری کنید. آنها میتوانند به تنظیم دقیق اهداف اصلی و کسب نتایج کلیدی و تنظیم برنامههای بعدی شما کمک کنند.
نکات لازم و مورد نیاز
در این راستا شما میتوانید همان تکنیکهای برنامهریزی و شناسایی هدف را برای اهداف بزرگتر و بلند مدتتری مانند انتخاب شغل به کار بگیرید.
اگر فکر میکنید زمانبندیهایتان خستهکننده به نظر میرسد، به این روش فکر کنید: برنامهریزی روزانه، هفتگی و حتی ماهانه، باعث میشود که برای تصمیمگیری در مورد کارهای بعدی خود آماده باشید. این کار ذهن شما را آزاد میکند تا خلاق باشید و برروی کارهایی که مهمتر هستند تمرکز کنید.
هشدارهای ضروری
اهمیت استراحت را نمیتوان نادیده گرفت. بیش از حد کار نکنید. چرا که این کار باعث میشود خلاقیتتان کاهش یابد.
تیم تحریریه و تولید محتوا - مایند آکادمی
در کانال تلگرام مایند آکادمی و همچنین در صفحه اینستاگرام ما حتما عضو باشید! ما در صفحات تلگرام و اینستاگرام مطالب متفاوتتری داریم که در سایت نیست!
پیج شما فوق العاده است کمک زیادی به من کردید سپاسگزارم 💚🙏🏾🌹
سلام، سپاس از انرژی خوب و حضورتون. خدا رو شکر که این مقاله برای شما مفید بود. دوست خوبم توصیه میکنم مقاله “14 گام ساده هدف گذاری برایان تریسی” و دیگر مقالات “بخش هدف گذاری و رشد شخصی” رو هم با دقت و حوصله مطالعه کرده و از نکات کاربردی اون بهرهمند شوید.
تندرست و برقرار باشید 🙂
سلام ممنون عالی بود ..سایتتون فوق العاده ست 👍👍👍
سلام، ممنون از لطف و توجه شما.
شاد و پرنشاط باشید 🙂
سلام و خدا قوت بابت این مقاله خیلی خوب و کابردی. تشکر فراوان
سلام، لطف دارید دوست خوبم، سپاس از حضورتون.
شاد و پیروز باشید 🙂